Aktualności

Nie znaleziono
Sprobuj ponownie

O mnie

To ja Karolina Barańczuk z domu Górska.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Jestem chrześcijanką, żoną, mamą i nauczycielką.

Myślę, że muzyka kształtuje nieustannie te cztery najważniejsze sfery mojego życia, przenika je i ubogaca. Dlatego odczuwam ciągłą  potrzebę dzielenia się tym co odkrywam. Bo jeżeli jest coś co dostałam za darmo co czyni moje  życie szczęśliwszym  chcę się tym dzielić nie tylko z  mężem, dziećmi, uczniami ale też z innymi dorosłymi, nauczycielami i ludźmi dobrej woli.

przedstawienie2Od kilku lat śledzę losy dzieci, z którymi zaczynałam pracę jako 2, 3 latkami. Obecnie są to studenci, studentki. Widzę różnicę w życiu tych, którzy „ spotkali się z  Muzyką”  a tych, którzy są jej pozbawieni, skazani tylko na „sieczkę” którą oferują nam media. Jak trudno jest wybrać coś dobrego jeżeli się nie potrafi rozróżnić  Muzyki od „muzyki”.

Moją zdolność rozróżniania zawdzięczam rodzicom, którzy często słuchali muzyki różnej – nie tylko klasycznej  i po prostu śpiewali wszystko co znali, potem przedszkolu, w którym panie śpiewały piosenki, góralkom, które podczas wędrówek z tatą zaraziły mnie swoim folklorem, poznańskiej szkole muzycznej w której spotkałam się z tzw. Muzyką wyższą, Kościołowi w którym, poznałam setki melodii, zespołowi ludowemu w którym odkryłam bogactwo folkloru polskiego. A w ostatnich 10 latach góralom Beskidu żywieckiego, którzy tańcząc  śpiewając i grając przekazują mi to co mają najcenniejszego w swojej kulturze muzycznej.

Na każdym z etapów mojego życia spotykałam mistrzów, pasjonatów. To oni rozniecili ten płomień, który do dzisiaj się pali i powoduje samo rozprzestrzenianie się.IMGP0899

Dlatego mogę śmiało napisać, że wszystko otrzymałam za darmo i wierzę, że pomysły które na mojej stronie znajdziecie miały swój początek w dobru, nieustannej chęci przekazywania tego co sama już posiadam w nadmiarze.

Poza tym z osoby bardzo chaotycznej, nieuporządkowanej poznawanie muzyki uczyniło ze mnie osobę trochę bardziej systematyczną  i uporządkowaną co pomogło mi w stworzeniu bardziej metodycznego (acz nie  zabijającego twórczości) podejścia do nauczania.

IMG_0877

Pomoce, które powstały podczas pracy z dziećmi były odpowiedzią na problemy, o które się potykaliśmy moi uczniowie i ja.   IMGP4466W oparciu o własne doświadczenie  wiem, że nie wystarczy znać  wielkich koncepcji uczenia ( Dalcroz, Orff, Koday czy Gordon) trzeba je umieć łączyć, wypróbowywać, a w efekcie i tak stworzyć swoją metodykę dla uczniów,  z którymi w danym momencie się pracuje.

Myślę, że udało mi się dotrzeć do dzieci, z którymi pracuję, bo jeżeli dziecko chodzi i samo z siebie śpiewa miłe dla ucha piosenki, jeżeli słyszysz, jak na korytarzu szkolnym dzieci powtarzają  utwory grając na flecie, gdy uczniowie opuszczają szóstą klasę umiejąc zagrać proste utwory i piosenki na trzech instrumentach, jeżeli potrafią zatańczyć tańce swego regionu i lubią słuchać  folkloru nie krzywiąc się przy tym i nie nazywając tego „wiochą” , jeżeli angażują się w słuchanie i wykonywanie muzyki wyższego rzędu to czy może być coś dla nauczyciela milszego?

Nie muszą znać na pamięć życiorysu kompozytorów, nie muszą brać udziału w konkursach, nie muszą być wirtuozami. Mnie wystarczy , że dziecko,  które ma trudności z czytaniem gra bez problemu z kolorowych nut na flecie i dzwonkach sukces? Nie po prostu strzał w dziesiątkę jeżeli chodzi o stworzenie mu warunków do pełniejszego rozwoju i ułatwienie w przyszłości zdobywania innych umiejętności  z zakresu czytania pisania liczenia.

A że wkłada w to całe serce? O to właśnie mi chodzi. Muzyka pozwala człowiekowi zacząć  myśleć sercem a nie tylko mózgiem ( który zresztą potężnie kształtuje).

1IMGP0474

 

Rodzinnie…

      Oczywiście  pomysły i doświadczenia nie przybrałyby formy konkretnych pomocy, gdyby nie mój mąż, Miłosz, który każdą moją inspirację traktował bardzo poważnie. To dzięki Niemu tworzone przeze mnie pomoce laminowane, papierowe itd. przemieniły się w gotowe  do wykorzystania piękne  zestawy wykonane z drewna, w kolorowe dzwonki, książeczki z płytami i nagrania DVD.

Dzięki jego cierpliwości i poświęceniu mogę jeździć i prowadzić warsztaty z nauczycielami z całej Polski. Mam zawsze sprawny samochód, plan wyjazdu, JPS’a i ze spokojem wyruszam w drogę wiedząc, że mój Mąż wszystkim się zajmie.SAMSUNG DIGITAL CAMERA

IMGP2628

Źródłem wielu pomysłów i ich realizacji jest nasz syn Janek. To dzięki niemu zrozumiałam, że muzyka jest czymś prostym i łatwym. Dopóki nie zaczęłam dbać o rozwój muzyczny mego dziecka myślałam, że muzyka to ciężka praca wymagająca wielu wysiłków, ćwiczeń samozaparcia. Teraz obserwując jak nasz syn radzi sobie ze śpiewem, nauką gry na pianinie skrzypcach, flecie i jambie, rozróżnianiem, interwałów, dyktandami muzycznymi zobaczyłam, jak wszystko jest bardzo proste, gdy nie mówi się dziecku, że jest trudne, gdy pozwala się eksperymentować. I co najważniejsze, gdy samemu się robi co najbardziej się lubi.

To „odkrycie” dotyczy wszystkich aspektów w naszych relacjach jako syna i rodzica.

IMGP4408Razem wspólnie wiele czytamy,  od najmłodszych lat – więc nasz syn czyta.

Razem jeździmy na nartach a uczy mnie i Janka  mój mąż Miłosz – więc jeździmy.

Razem podróżujemy rowerami, kajakami, śpimy pod namiotem, żeglujemy – więc  nie słyszę: „dlaczego nie pojedziemy na  super wakacje na Hawaje” tylko „A kiedy pojedziemy rowerami, żeby zwiedzić Rzym?”

Razem zwiedzamy muzea ( których nie znosiłam jako dziecko) – nasz syn ekscytuje się każdym odkryciem w muzeach oraz historią.

Razem chodzimy na koncerty i zawsze jest to wielkie wydarzenie.

Razem tańczymy w zespole i gramy w naszej rodzinnej kapeli – nasz syn tańczy i gra, nie ma problemu gdy tata też to robi.IMGP1455

Razem chodzimy po górach, bądź  Jaś z Miłoszem wędrują a ja wtedy siedzę i nadrabiam zaległości na komputerze.

Razem się modlimy codziennie i niezmiennie a nasz syn wie komu zawdzięcza życie i po co żyje i kto prowadzi życie naszej rodziny. A ma już 12 lat.

karolkanakoniuDawniej jeszcze jeździłam konno teraz zaprzestałam, ale nie znaczy to że jej do końca zaniechałam. Pewnie wrócę do tego  w odpowiednim czasie. Obecnie z pasją odkrywam kolejny region jakim jest Beskid żywiecki. Uczę się tańców, przyśpiewek. Od dwóch lat uczę się grać na skrzypcach po góralsku, prowadzę zespoły dziecięce i dorosłe. To czego się nauczę wykorzystuję w przedstawieniach przygotowywanych razem z uczniami – razem z nimi osiągamy miłe dla oka, ucha i ducha efekty.

Chciałabym, żeby każdy z was był tak szczęśliwy jak ja. Wiem, że stan ten wynika z wiary, którą chcę się dzielić z każdym człowiekiem, jeżeli tylko w danym momencie dostaję łaskę odwagi.

.

Trochę formalnie…OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Karolina Barańczuk – nauczyciel dyplomowany wychowania przedszkolnego, nauczania wczesnoszkolnego, muzyki, rytmiki  oraz instruktor tańca ludowego. Absolwentka Liceum muzycznego M. Karłowicza w Poznaniu, Wydziału Pedagogiki na UAM w Poznaniu , studiów podyplomowych „Przyroda” (wydział Chemii, UAM Poznań), Instruktorskiego kursu kwalifikacyjnego z dziedziny Tańca Ludowego ( CAK Poznań) oraz Studium Terapii Sztuką w Krakowskiej Szkole Teatralnej.

Edukator prowadzący od 2008 roku warsztaty metodyczne dla nauczycieli muzyki, nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Uczestniczka polskich projektów edukacyjnych: „Młodzież w działaniu”. Pracowała w różnych warunkach począwszy od szkół i przedszkoli  prywatnych o profilu artystycznym, w  PSM II stopnia po świetlice socjoterapeutyczne. Zajęcia prowadziła z dziećmi od 2 – 18 roku życia. Autorka scenariuszy teatralno – tanecznych opartych na folklorze polskim, programu wychowania muzycznego w przedszkolu i  szkole podstawowej  pt.: „Muzyka w kolorach tęczy” oraz pomocy i materiałów dydaktycznych do nauki rytmiki i muzyki. Członek Stowarzyszenie Twórczy nauczyciel, oraz Stowarzyszenia im. Zoltana Kodalya w Polsce. Uczestniczka wielu kursów, szkoleń Seminariów i konferencji z zakresu nauczania muzyki i tańca.

Nominacje i nagrody za swoją działalność.

IMGP1275Wyróżnienie w Ogólnopolskim projekcie Przyrodniczym „ Dziedzictwo przyrodnicze naszej małej ojczyzny”

II miejsce w Ogólnopolskim Programie „Twórczy Nauczyciel –twórcza Edukacja”

I miejsce za choreografię  tańców góralskich i przygotowanie zespołu w konkursie powiatowym oraz III miejsce w wojewódzkim.

II miejsce za choreografię  tańców do muzyki klasycznej i przygotowanie zespołu w konkursie powiatowym. Wyróżnienie za udział w Festiwalu Młodego Artysty Koszuty 2003 za przygotowanie przedstawienie  „Legendarny Bigos” z grupą przedszkolaków z przedszkola „Plastonutki”.

 i wiele innych….

Autorka konspektów  dotyczących zabaw muzyczno – ruchowych opartych na folklorze polskim oraz muzyce klasycznej, umieszczonych w materiałach ogólnopolskiego projektu Przedszkole 21 wieku.

Obecnie edukator w Niepublicznej Placówce Doskonalenia Nauczycieli w Koszarawie Bystrej oraz nauczyciel muzyki, rytmiki  Niepublicznej Podstawowej Szkoły Fundacji Królowej świętej Jadwigi w Koszarawie Bystrej i instruktor – choreograf zespołu „Przyłękowianie”.